Servicios Personalizados
Revista
Articulo
Indicadores
- Citado por SciELO
- Accesos
Links relacionados
- Similares en SciELO
Compartir
Revista internacional de contaminación ambiental
versión impresa ISSN 0188-4999
Rev. Int. Contam. Ambient vol.22 no.4 Ciudad de México oct./dic. 2006
Articles
EXPERIMENTAL STUDY OF OZONE-FORMING POTENTIAL FROM EXHAUST EMISSIONS OF VEHICLES FUELED WITH REFORMULATED GASOLINE IN MÉXICO CITY
1 Dirección Ejecutiva de Investigación y Posgrado, Instituto Mexicano del Petróleo, Eje Central Norte Lázaro Cárdenas No. 152, Col. San Bartolo Atepehuacan 07730 México City, México.
2 Instituto Politécnico Nacional. ESIQIE-SEPI. U.P. Adolfo López Mateos, Edif. 8, 2o. piso
3 General Motors de México, S. de R.L. de C.V., Industria Minería No. 700, Col. Zona Industrial, Toluca 50000 Edo. de México
Several experiments using outdoor smog chambers were carried out to determine the ozone-forming potential from exhaust emissions of reformulated gasolines com pared with a reference gasoline. The objective of this experimental study is to select a reformulated gasoline which has the lowest impact on ozone formation, by using automobiles equipped with technology that complies with the Euro4 regulation. This gasoline will substitute the one used in vehicles technologically equipped to comply with the Tier 1 regulation in México City. The smog chamber method showed that the reformulated gasoline with the lowest impact on ozone formation, in automobiles that comply with Tier 1, was F3, and the one for Euro 4 vehicles, was F5. These gasolines have lower benzene and sulfur concentrations than the reference gasoline used in the experiments. Also, after 9 runs carried out in a dynamometer and using the reference gasoline in both types of automobiles, the one equipped to comply with Euro4 emitted less pollutants (mg/km) and toxic species to the atmosphere, than the one equipped to comply with Tier 1. This is a preliminary study, and it is necessary to carry out further tests with these fuels using representative vehicles of the MCMA, with and without catalytic converter.
Key words: smog chamber; exhaust emission; reformulated gasoline; ozone-forming potential
Se llevaron a cabo experimentos usando cámaras de esmog exteriores para determinar el potencial de formación de ozono de emisiones de escape de gasolinas reformuladas, comparándolas con una gasolina de referencia. El propósito de este estudio experimental se enfoca a seleccionar una gasolina reformulada con el más bajo impacto sobre la formación de ozono, utilizando automóviles equipados con tecnología para cumplir con la regulación Euro4, la cual sustituirá a los equipados para cumplir con la regulación Tier 1 en la ciudad de México. El método de cámaras de esmog mostró que la gaso lina reformulada con el menor impacto sobre la formación de ozono en automóviles con Tier 1, fue la gasolina 3 (F3) y para el vehículo con Euro4 fue la gasolina 5 (F5). Dichas gasolinas tienen menor concentración de benceno y azufre que la gasolina de referencia utilizada en los experimentos. También, después de 9 corridas llevadas a cabo en un dinamómetro y utilizando gasolina de referencia en ambos tipos de auto móviles, el equipado para cumplir con Euro4 emitió menos contaminantes (mg/km) y especies tóxicas a la atmósfera que el equipado para cumplir con Tier 1. Este estudio es preliminar y es necesario llevar a cabo una mayor cantidad de pruebas con los mejores combustibles, utilizando vehículos representativos del Área Metropolitana de la Ciudad de México (AMCM) con y sin convertidor catalítico.
Palabras clave: cámaras de esmog; emisiones de escape; gasolina reformulada; potencial de formación de ozono
REFERENCES
CARB (1991). Proposed reactivity adjustment factors for transitional low-emissions vehicles-Staff report and technical support document. California Air Resources Board. Sacramento. CA. 27, September. [ Links ]
Carter, W.P.L. and Atkinson, R. (1989). Computer modeling study of incremental hydrocarbon reactivity. Environ. Sci. Technol. 23, 864-880. [ Links ]
Carter, W.P.L. (1994). Development of ozone reactivity scales for volatile organic compounds. J. Air & Waste Manag. Assoc. 44, 881-889. [ Links ]
DGN (1993). NMX-AA-11-1993-SCFI, Métodos de prueba para evaluación de emisiones de escape de vehículos automotores nuevos en planta, los cuales usan gasolina como combustible, Dirección General de Normas, Secretaría de Comercio y Fomento Industrial, México. [ Links ]
Díaz-Gutiérrez, L. (2002). Estimación de factores de emis ión para vehículos automotores de gasolina. Tesis de Maestría. IPN. México, 135 p. [ Links ]
EPA (1994). Air Toxics from motor vehycles. EPA400-F-92-004 (Environmental Protection Agency). [ Links ]
INE (1994). NOM-086-ECOL-1994. Norma Oficial Mexicana que establece las especificaciones sobre pro tección ambiental que deben reunir los combustibles fósiles líquidos y gaseosos que se usan en las fuentes fijas y móviles (Instituto Nacional de Ecología). [ Links ]
Schifter, I.; Díaz, L.; Ávalos, S.; Vera, M.; Barrera, A. and López Salinas, E. (2000). Effect of methyl tertiary butyl ether concentrations on exhaust emissions form gasoline used in the Metropolitan Area of México City. J. Air Waste Manag. Assoc. 50, 488-494. [ Links ]
Jaimes-López, J.L.; Sandoval-Fernández, J.; González-Macías, U. and González-Ortiz, E. (2003). Liquified petroleum gas effect on ozone formation in México City. Atmos. Environ. 37, 2327-2335. [ Links ]
Johnson, G.M. (1984). A simple model for predicting the ozone concentration of ambient air. Proceedings of the 8th International Clean Air Conference. Melbourne Australia, p. 715. [ Links ]
PICCA (1990). Programa integral contra la contaminación atmosférica de la Zona Metropolitana de la Ciudad de México, Secretaría de Desarrollo Urbano y Ecología, 22-31. [ Links ]
PROAIRE (1996). Programa para mejorar la calidad del aire en el Valle de México. 1995-2000. Departamento del Distrito Federal, Gobierno del Estado de México, SEMARNAP y Secretaría de Salud. [ Links ]
Schuetzle, D.; Siegl, W.O.; Jensen, T.E.; Dearth, M.A.; Kaiser, E.W.; Gorse, R.; Krecher, W. and Kulit, E. (1994). The relationship between gasoline composition and vehicle hydrocarbon emissions: review of current studies and future research need. Environ. Health Persp. Supplement 4, 102, 3-12. [ Links ]
SEMARNAP (1996). NOM-086-SEMAR-SENER-SCFI-05, "Specifications of Fuels for the Environmental Protection". [ Links ]
Shifter, I.; Díaz, L.; Guzmán, E.; Chávez, O. and López-Salinas, E. (2003). Remote sensing study of emission from motor vehicles in Metropolitan Area of México City. Environ. Sci. & Technol. 37, 395-401. [ Links ]
Received: December 2005; Accepted: October 2006