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Atmósfera

 ISSN 0187-6236

TORRE-GEA, Guillermo Alfonso de la. Development of a CFD model to simulate the dispersion of atmospheric NH3 in a semi-open barn. []. , 38, 53277.   24--2023. ISSN 0187-6236.  https://doi.org/10.20937/atm.53277.

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The dispersion of atmospheric NH3 constitutes the most common passive polluting system in cattle stables. Although the studies carried out through computational fluid dynamics (CFD) are focused on improving the environmental conditions in situ to increase the productivity of stables, they do not refer to determining the environmental impact of NH3 emissions into the atmosphere. This work evaluated the distribution of the NH3 flux inside a barn using CFD and its relationship with environmental conditions through probabilistic analysis by the K2 algorithm. The initial data on environmental conditions were wind speed and direction, maximum temperature, and humidity from the nearest weather station in a region characterized by hot weather conditions during summer. The vertical trajectory was used to analyze the impact of long-range transport on the spatial distribution, where 75% is between 0 and 5 m in height, and 25% is between 10 and 20 m outside the eaves. The work concluded that temperature is the main parameter of influence.

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La dispersión del NH3 atmosférico constituye el sistema contaminante pasivo más común en los establos. Si bien los estudios realizados a través de dinámica de fluidos computacional (CFD, por su sigla en inglés) están enfocados a mejorar las condiciones ambientales in situ para aumentar la productividad de los establos, no se refieren a la determinación del impacto ambiental de las emisiones de NH3 a la atmósfera. Este trabajo evaluó la distribución del flujo de NH3 dentro de un establo usando modelación con CFD y su relación con las condiciones ambientales a través de un análisis probabilístico usando el algoritmo K2. Se establecieron las condiciones ambientales iniciales: velocidad y dirección del aire, temperatura máxima y humedad, a partir de los datos obtenidos de la estación meteorológica más cercana en una región caracterizada por condiciones climáticas cálidas durante el verano. Se tomó en cuenta la trayectoria vertical para analizar el impacto del transporte de largo alcance en la distribución espacial, donde el 75% se encuentra entre 0 y 5 m de altura, y el 25% entre 10 y 20 m fuera de los aleros. El trabajo concluyó que la temperatura es el principal parámetro de influencia.

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