SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.61 issue236The economics and politics of auditing goverment budgetsfor their gender impactsWhere do men and women work in the beginning of the ninth and where six years after? Occupational segregation for gender in Mexico since 1991 to 1997 author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Investigación económica

Print version ISSN 0185-1667

Inv. Econ vol.61 n.236 Ciudad de México Apr./Jun. 2001

 

Artículos

La economía a feminista y los conceptos de valor, eficiencia, escasez, egoísmo y competencia: implicaciones para la educación

Feminist economics and the concepts of value, efficiency, scarcity, selfishness, and competition: implications for education

Myra H. Strober* 

*Economista laboral y profesora de educación en Stanford University School of Education. Actualmente se encuentra en Atlantic Philanthropie Services, 120 East Buffalo Street, Ithaca, New York, USA, e-mail: mhs@apscompany.com


Resumen

El artículo contesta la pregunta ¿Qué es la economía feminista? Según la autora la economía feminista desafía varios de los supuestos básicos de la economía ortodoxa, por ejemplo el valor, la eficiencia, la existencia de la escasez y la omnipresencia del egoísmo. Si bien el principal interés de la economía feminista es mejorar la posición económica de las mujeres, inevitablemente ha tenido varios productos secundarios significativos, ya que su crítica de la teoría y la metodología de la corriente principal de la economía ha operado como un factor muy poderoso en la transformación de la enseñanza de la economía y de la educación superior en Estados Unidos.

Abstract

This article basically answers the question: What is feminist economics? According to the authoress, Feminist Economics challenges many of the basic concepts of mainstream economics, for example, value, efficiency, scarcity and the omnipres ence of selfishness. Although the main interest of feminist economics is to improve the economic situation of women and girls, it has developed various significant secondary products. Its criticism of the theory and methodology underpinning main­ stream economics, has been a powerful factor in the transformation of the teaching of economics and of postgraduate education in the United States.

JEL Classification: I21, J16, O51

Bibliografía

Bergmann, Barbara, The Economic Emergence of Women, Nueva York, Basic Books, 1986. [ Links ]

______,"Measurement or Finding Things out in Economics", Journal of Economic Education, 1987, pp. 191-201. [ Links ]

Blau, Francine D., "On the Role of Values in Feminist Scholarship", Signs: Journal of Women in Culture and Society, vol. 6, núm. 3, 1981, pp. 538-540. [ Links ]

Gagnier, Regina, "Feminist Postmodernism: The End of Feminism or the Ends of Theory", Rhode, Deborah L., (ed.) Theoretical Perspectives on Sexual Difference, Nueva Haven, Yale University Press, 1990. [ Links ]

Nelson, Julie, "The Study of Choice or the Study of Provisioning? Gen der and the Definition of Economics", in Ferber and Nelson (eds.), Beyond Economic Man, Chicago, University of Chicago Press, 1992. [ Links ]

Strober, Myra H., "The Scope of Microeconomics: Implications for Economic Education", Journal of Economic Education , primavera de 1987, pp. 135-149. [ Links ]

______, "Rethinking Economics Through a Feminist Lents", Amereican Economics Review, mayo, 1994. [ Links ]

Waring, Marilyn, If Women Counted: A New Feminist Economics, San Francisco, Harper and Row, 1988. [ Links ]

Recibido: Noviembre de 2000

Creative Commons License Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons