SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 issue1Out-of-School Activities Related to Science and TechnologyThe Educational Community and the School: A Case Study, by Means of the Combination of Different Techniques, of a Public Secondary School in Argentina author indexsubject indexsearch form
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista electrónica de investigación educativa

On-line version ISSN 1607-4041

Abstract

ALVARADO ARIAS, Miguel. José Martí y Paulo Freire: aproximaciones para una lectura de la pedagogía crítica. REDIE [online]. 2007, vol.9, n.1, pp.1-19. ISSN 1607-4041.

En este trabajo se establecen momentos de aproximación entre las ideas pedagógicas de José Martí y Paulo Freire, considerando la lectura desde la pedagogía crítica. Inicialmente se explica el sentido de este enfoque. Posteriormente, con textos de ambos autores se construye una propuesta integradora sobre su pensamiento filosófico-pedagógico. Se valora la actualidad de las propuestas de los autores y se confrontan con algunos enunciados de la posmodernidad, la cual deslegitima la producción de discursos que, con mirada crítica, reflexionan sobre las relaciones asimétricas y las consecuencias de la globalización entre mundos desiguales.

Keywords : José Martí; Paulo Freire; pedagogía crítica; posmodernismo.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License