SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número3Análisis didáctico de regresión y correlación para la enseñanza mediaLa variación y las explicaciones didácticas de los profesores en situación escolar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

versión On-line ISSN 2007-6819versión impresa ISSN 1665-2436

Resumen

OTALORA SEVILLA, Yenny  y  OROZCO HORMAZA, Mariela. ¿Por qué 7345 se lee como "setenta y tres cuarenta y cinco"?. Relime [online]. 2006, vol.9, n.3, pp.407-433. ISSN 2007-6819.

The analysis of the achievement of 206 colombian children, spanish speakers, of 1°, 2° and 3° grade of primary school, to read arabic numerals with different structures, shows the tendency to compose correctly the read numeral or to segment the chains of arabic digits using two strategies mainly: implicit segmentation with partial production and explicit segmentation with total production. The children tend to segment the arabic numeral in powerful significant units that already dominate as the groups of ten, for example, 'thirty-five, twenty-four' for '3524'. The partial production or total of segments affects the syntax of the verbal expression. The usual evolution of the process of transcodification is relatively independent of the structure of the read numerals. The success through the grades does not present a gradual evolution. In 2° grade descends the correct production and there is great variability in the strategies utilized probably as effect of the progressive incorporation of the rules of the numeration system.

Palabras llave : Numerical transcodification; numerical representation; syntactic mistake; reading of arabic numerals; children.

        · resumen en Español | Portugués | Francés     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons