SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número171La carrera del académico mexicano a principios del siglo XXI: una exploración con base en la encuesta RPAM 2007-2008Educación inclusiva y discapacidad: su incorporación en la formación profesional de la educación superior índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista de la educación superior

versión impresa ISSN 0185-2760

Resumen

FIGUEROA SAAVEDRA, Miguel; ALARCON FUENTES, Daniela; BERNAL LORENZO, Daisy  y  HERNANDEZ MARTINEZ, José Álvaro. The incorporation of national indigenous languages into the academic development of universities: The experience of the Universidad Veracruzana. Rev. educ. sup [online]. 2014, vol.43, n.171, pp.67-92. ISSN 0185-2760.

The Universidad Veracruzana implemented several actions against discrimination, and favoring linguistics rights of the indigenous people since 2005. The commitment of managing the universitary ethnolinguistic diversity from a pluricultural and intercultural approach, created conditions for an early academic production which updates and so recovers national indigenous languages as thinking and knowledge languages. The main evidence of this process is the academic writing thesis in indigenous languages, a pioneering and unusual fact in the history of Mexico that marks a new period in linguistic and educational policy in Mexican university, but still with limits and troubles.

Palabras llave : Intercultural Education; National Indigenous Languages; Educational Policy; Linguistic Normalization; Intercultural Universities.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons