SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.52 número205¿Virtualidad e inclusión? Consideraciones acerca del entorno socio-educativo de los estudiantes de Ingeniería en tiempos de COVID-19La no admisión a la educación superior: configuración y reconfiguración de trayectorias juveniles índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista de la educación superior

versión impresa ISSN 0185-2760

Resumen

LLOYD, Marion. Coloniality of power, being and knowledge in a Mexican intercultural university. Rev. educ. sup [online]. 2023, vol.52, n.205, pp.41-62.  Epub 23-Mayo-2023. ISSN 0185-2760.  https://doi.org/10.36857/resu.2023.205.2369.

This article presents the results of a case study of the Universidad Intercultural del Estado de México (UIEM), pioneer of the 12 Indigenous-serving institutions created by the Mexican government starting in 2003. Through interviews with graduates and program coordinators, the article seeks to answer the following question: To what degree do the intercultural universities break with the coloniality of power, being and knowledge? The article concludes that the epistemic frictions and contradictions between the intercultural utopia and institutional practice limit the university´s transformative potential, with implications for the intercultural system as a whole.

Palabras llave : Intercultural universities; Decolonial turn; Knowledge dialogue; Epistemic frictions; Modernity.

        · resumen en Español     · texto en Español