SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número143Entre el legado municipal y el avance del gobierno federal: las escuelas de la sierra norte de Puebla, 1922-1942Espita. Federalización educativa, concurrencia y conflicto 1922-1935 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

ESCALANTE FERNANDEZ, Carlos. Local responses to federal rural schools in the northern region of the State of Mexico (1927-1940). Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2015, vol.36, n.143, pp.85-101. ISSN 2448-7554.

The federalization of education in Mexico that took place in the first half of the 20th century had important repercussions on school culture that affected diverse actors while modifying local practices. This study analyzes the conditions that allowed the establishment of federal rural schools in the northern region of the State of Mexico and describes some of the local responses to this process that occurred in the decades of 1920 and 1930.

Palabras llave : Federalization; educational system; history of education; social groups; rural schoolteachers.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español