SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.52 número207Instrumento de evaluación integral del nivel de desarrollo de comunidades rurales: validación de constructo y confiabilidadInclusión de la propensión al autoempleo en el proceso de emparejamiento del mercado laboral índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Problemas del desarrollo

versión impresa ISSN 0301-7036

Resumen

MENESES, Karla; YANEZ, Andrea; LEON, Jennyfer  y  AGUIRRE, Kamila. Effective schools: basic education in Ecuador. Prob. Des [online]. 2021, vol.52, n.207, pp.79-106.  Epub 07-Mar-2022. ISSN 0301-7036.  https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2021.207.69726.

This article examines how effective education institutions improve educational achievement, regardless of students' socioeconomic backgrounds. The paper utilizes a multilevel model using data from the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE) for Ecuadorian students in reading and mathematics. Findings show that between 31 and 52% of the variation in test results is due to differences between schools, thus underlining the importance of the compensatory effect of schools in promoting equality of opportunity.

Palabras llave : academic achievement; mathematics; reading; effective school; socioeconomic level.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés