SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número41Un análisis desde la cognición distribuida en preescolar: el uso de dibujos y maquetas en la construcción de explicaciones sobre órganos de los sentidos y el sistema nerviosoMejorar el desempeño de los estudiantes de América Latina: algunas reflexiones a partir de los resultados del SERCE índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

PEDRAZA MEDINA, Haydée  y  ACLE TOMASINI, Guadalupe. Formas de interacción y diálogo maestro-alumno con discapacidad intelectual en clases de español. RMIE [online]. 2009, vol.14, n.41, pp.431-449. ISSN 1405-6666.

This article analyzes the forms of interaction in classrooms that include children with intellectual disabilities. In particular, study was directed at verbal and nonverbal communication and the actions that three regular teachers carried out with three students with this sort of impairment, during Spanish class in a full-time public elementary school. The results show that the model of educational integration has little benefit when traditional practices are maintained. Although the children had been integrated into the school at the beginning of their elementary education, they had not yet consolidated their reading and writing skills; in addition, they required constant supervision. For this reason, the teachers felt obligated to assign them activities of a lower level than the corresponding grade in school.

Palabras llave : educational integration; mental retardation; teacher/student relationship; reading; writing; Mexico.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons