SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número51Atribuciones causales del maltrato entre iguales: la perspectiva de los alumnos y del personal de escuelas de enseñanza media básicaDispositivos hipermediales como posibilitadores del aprendizaje organizacional: síntesis conceptual y aportes para su implementación en la universidad índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

VILLALTA PAUCAR, Marco Antonio; MARTINIC VALENCIA, Sergio  y  GUZMAN DROGUETT, María Angélica. Elements of Didactic Interaction in the Classroom that Contribute to Learning in a Vulnerable Social Context. RMIE [online]. 2011, vol.16, n.51, pp.1137-1158. ISSN 1405-6666.

The objective of the present article is to analyze elements of teachers' pedagogical practice in the didactic interaction of the classroom-elements that are attributed with contributing to the learning of students in vulnerable contexts. The discourses of educational are selected and analyzed, along with films of class interactions of middle school teachers in municipal schools in Chile's vulnerable social sectors; the schools under study have higher educational achievement than other schools with a similar social situation. The results indicate that care for the affective climate in the classroom is an aspect of didactic innovation in this context, and becomes an element that increases the construction of learning.

Palabras llave : classroom; risk factors; educational innovation; pedagogical practice; verbal communication; Chile.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons