SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número54Autoeficacia percibida en conductas académicas en universitarios: un estudio respecto de alumnos de educación físicaEnseñanza de la física en la Escuela Nacional de Agricultura y Veterinaria (siglo XIX) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de investigación educativa

versión impresa ISSN 1405-6666

Resumen

BECERRIL-TORRES, Osvaldo U.; ALVAREZ-AYUSO, Inmaculada C.  y  NAVA-ROGEL, Rosa María. Technological Frontier and Technical Efficiency of Higher Education in Mexico. RMIE [online]. 2012, vol.17, n.54, pp.793-816. ISSN 1405-6666.

This research has the objective of determining the technological frontier and technical efficiency of higher education in Mexico. The methodology used is Data Envelopment Analysis. The results show that the states of Sonora and Sinaloa determine the technological frontier, and that the states of Nuevo León, Sinaloa, Sonora, and Tabasco are efficient in the sense of constant returns to scale; whereas the states of Distrito Federal, Jalisco, and Estado de México are operating in the segment of decreasing returns to scale, and the states of Aguascalientes, Nayarit, and Puebla are in the segment of increasing returns to scale. In terms of variable returns to scale, the average technical efficiency is 0.71, which indicates that educational production could be expanded by approximately 30% by making better use of the factors of production.

Palabras llave : higher education; efficiency; competitiveness; educational indicators; quality of education; Mexico.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons