SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número1Análisis de los errores en tareas geométricas de argumentación visual por estudiantes con talento matemáticoCómo alumnos de educación primaria resuelven problemas de generalización de patrones. Una trayectoria de aprendizaje índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

versión On-line ISSN 2007-6819versión impresa ISSN 1665-2436

Resumen

RODRIGUEZ JARA, Miguel; PARRAGUEZ GONZALEZ, Marcela  y  TRIGUEROS GAISMAN, María. Cognitive construction of vector spaceR 2. Relime [online]. 2018, vol.21, n.1, pp.57-86. ISSN 2007-6819.  https://doi.org/10.12802/relime.18.2113.

We present background information on the validation of a cognitive model for the learning of the vector space R 2. As a result, we highlight the role played by the association of a pair of real numbers to a homogeneous linear equation (with two unknowns) to induce an algebraic structure to the solution set. Furthermore, we present evidence of how the use of a parameter to write a solution of a homogeneous linear equation, is an important factor that highlights the product of a solution by a scalar as an operation that is associated with the solution set of a homogeneous linear equation. All of this has a close connection with the construction of the vector space R 2.

Palabras llave : Cognitive model; Vector space R2; Homogeneous linear equation; Solution set; APOS theory.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )