SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número79Comprensión auditiva: evaluación y aprendizajeLos caminos extraviados en la enseñanza de la literatura: posibles puntos de encuentro índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Iztapalapa. Revista de ciencias sociales y humanidades

versión On-line ISSN 2007-9176versión impresa ISSN 0185-4259

Resumen

PEREZ PAREDES, Ma. del Refugio. Cognitive semantics as a reading comprehension tool. Iztapalapa. Rev. cienc. soc. humanid. [online]. 2015, vol.36, n.79, pp.47-65. ISSN 2007-9176.  https://doi.org/10.28928/revistaiztapalapa/792015/atc3/perezparedesmr.

This work presents some ways in which semantics theory tools can be applied to enhance content comprehension in reading practices when teaching reading and writing courses. In this specific case, the theoretical analysis tools used are semantic frames -that underlie lexical elements-, idealized cognitive models in discourse, and recurrent cognitive processes in linguistic behavior. Cognitive semantics is the adopted perspective.

Palabras llave : reading comprehension; semantic frame; cognitive domain; idealized cognitive model; idiosyncratic contents.

        · resumen en Español     · texto en Español