SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.71 número1“El fabricante de honradez”, de Ramón y Cajal: humor, positivismo y voluntad“The national need of sympathy”: valor y enseñanza del español como lengua extranjera en Estados Unidos a comienzos del siglo XX índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Nueva revista de filología hispánica

versión On-line ISSN 2448-6558versión impresa ISSN 0185-0121

Resumen

IGLESIAS ARELLANO, Mariana. Rhythm in Federico García Lorca’s poeta en Nueva York. Nueva rev. filol. hisp. [online]. 2023, vol.71, n.1, pp.279-315.  Epub 20-Feb-2023. ISSN 2448-6558.  https://doi.org/10.24201/nrfh.v71i1.3844.

This article explores how Federico García Lorca’s interest in popular and traditional poetry facilitated the poet’s incursion into the “avant-garde” style with which Poeta en Nueva York is usually identified. An analysis of “El rey de Harlem”, “Pequeño vals vienés”, and “Son de negros en Cuba” attempts to show that, far from practicing “free” verse, García Lorca’s poems are guided by rhythmic considerations established by resources such as accent, phonetic range, syllabic patterns, verbal tenses, syntactic structures and rhetorical figures of repetition.

Palabras llave : Poeta en Nueva York; Federico García Lorca; rhythm; “lógica lírica”; avant-garde and tradition.

        · resumen en Español     · texto en Español