SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número2“Los saltos de las ranas”. Estudio de una secuencia didáctica de proporcionalidad, con problemas de comparación de razones, en quinto grado de primariaOrdenamiento de los registros semióticos en la didáctica del álgebra en la escuela secundaria. Correspondencia con la enseñanza de expresiones algebraicas racionales índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Educación matemática

versión On-line ISSN 2448-8089versión impresa ISSN 0187-8298

Resumen

LASNIBAT GODOY, Tamara; FLORES SEPULVEDA, Mónica  y  PURAIVAN, Eduardo. A cognitive approach for understanding the comparison between the cardinals of the set of natural numbers and the set of integers in secondary student. Educ. mat. [online]. 2021, vol.33, n.2, pp.147-172.  Epub 06-Dic-2021. ISSN 2448-8089.  https://doi.org/10.24844/em3302.06.

This research studies the mental structures and mechanisms of 164 Chilean students of third and fourth half (17 and 18 years old), when comparing the cardinal of the set of natural numbers (ℕ) and the cardinal of integers (ℤ). It is based on a provisional genetic decomposition of infinity within the framework of APOS theory, and shows that students establish only an injective function from ℕ to ℤ to coordinate the infinite iterative processes and, furthermore, they do not manage to present the structure of a single infinite iterative process that would allow them to conclude that they have the same cardinal number.

Palabras llave : Infinity; cardinality; natural numbers; integers; APOS theory.

        · resumen en Español     · texto en Español