SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número143La federalización de la enseñanza. Concurrencia escolar y alianzas sociales en contextos rurales del oriente del Valle de México, 1922-1947Respuestas locales a la escuela rural federal en el norte del Estado de México (1927-1940) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

ACEVEDO RODRIGO, Ariadna. Between the municipal legacy and the advance of the federal government: schools in the Northern Sierra of Puebla, 1922-1942. Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2015, vol.36, n.143, pp.51-84. ISSN 2448-7554.

This text examines the continuous presence of municipal schools and constraints on the expansion of federal schools in Puebla's Northern Sierra region (1922-1942), emphasizing the importance of local resources for schooling. Federal schools were less numerous in more remote areas but more monolingual in indigenous languages, and functioned only intermittently, in contrast to municipal schools and those supported by "voluntary donations" by local populations that complemented educational opportunities.

Palabras llave : Schools; federalization; centralization; municipality; history of education.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español