SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número132En busca de la voz de los herederos de la Revolución: Un análisis de los documentos producidos por los niños, 1921-1940Producciones culturales para la infancia mexicana: los juguetes (1950-1960) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

RAMOS ESCOBAR, Norma. Children Who Wrote and Illustrated Newspapers: An Approach to Scholastic Production in Post-revolutionary Schools in Nuevo León. Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2012, vol.33, n.132, pp.53-94. ISSN 2448-7554.

This essay analyzes the role of girls and boys as subjects capable of agency and participation in everyday school processes. Specifically, it explores how they understood the school and lived and represented it as reflected in narrations and illustrations they elaborated for three school newspapers: Zoolomecatl (1926-1928), El Lápiz Infantil ("The Child’s Pencil", 1928) and La Flecha Certera ("The Well-Aimed Arrow", 1929). These sources lead us to reflect on scholastic products in an attempt to perceive how those children participated as builders and promoters of discourses that fomented a regional identity in the Mexican state of Nuevo León, and how those discourses intersected with, or were superimposed upon, the projects of the post-revolutionary nationalist school.

Palabras llave : childhood; scholastic periods; representations; identity; post-revolution.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons