SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número132BISSin un lugar para pernoctar en "la garganta de Tierra Adentro": Los mesones en San Luis PotosíLos caminos hacia el conocimiento: Los diarios personales del Ing. Agustín M. Chávez índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

BUSTAMANTE VISMARA, José. Direct Contributions and Primary Schools in the Valley of Toluca, 1820-1874. Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2012, vol.33, n.132bis, pp.191-222. ISSN 2448-7554.

After Independence, the Mexican State delegated support for schools to municipal governments (ayuntamientos) assigning them the responsibility to administrate direct contributions for their maintenance. This article examines this relationship through an analysis of events in the Valley of Toluca. In addition to analyzing the double challenge of setting up two systems -one educational, the other fiscal- the tense relations that developed among different localities are delineated.

Palabras llave : Primary education; fiscal history; direct contributions; 19th century; Valley of Toluca.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons