SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número141¿Qué de intercultural tiene la "universidad intercultural"? Del debate político-pedagógico a un estudio de caso veracruzanoEnfoques postcoloniales y movimiento político y pedagógico intercultural en y desde Chiapas, México índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

PALADINO, Mariana. The complex webs of indigenous education in Brazil: discourses on interculturality and indigenous appropriations of schooling. Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2015, vol.36, n.141, pp.47-73. ISSN 2448-7554.

This article presents a discussion on interculturality in indigenous education in Brazil and analyzes, using three ethnographic examples, the complexity of the representations and practices of indigenous peoples in relation to the school institution. The aim is to question official discourses and indigenist policies that continue to govern through an essentialized vision of these peoples, instead of respecting, and attending to, their differentiated demands and realities.

Palabras llave : indigenous peoples; Brazil; indigenist policies; discourses of interculturality; indigenous appropriations of schooling.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español