SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número141Las complejas tramas de la educación escolar indígena en Brasil: discursos de interculturalidad y apropiaciones indígenas de la escuelaLa educación intercultural y bilingüe (EIB) en México. ¿El camino hacia la construcción de una ciudadanía democrática? índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Relaciones. Estudios de historia y sociedad

versión On-line ISSN 2448-7554versión impresa ISSN 0185-3929

Resumen

BERTELY BUSQUETS, María. Postcolonial focuses and the intercultural political and pedagogical movement in, and from Chiapas, Mexico. Relac. Estud. hist. soc. [online]. 2015, vol.36, n.141, pp.75-102. ISSN 2448-7554.

This essay systematizes some of the contributions to postcolonial movements of the intercultural political and pedagogical movement generated in, and from, Chiapas under the aegis of the "Union of New Education Teachers for Mexico" (UNEM, for its initials in Spanish). To this end, it analyzes some of the conditions that allowed an agency under indigenous control to generate an interstate network that integrates indigenous, independent, autonomous and official educators, as well as juridically-committed scholars.

Palabras llave : intercultural education; postcolonial social movements; indigenous agency; pedagogical training; inductive intercultural method; decolonization of knowledge.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español