SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 número2Educación intercultural bilingüe en Latinoamérica: un breve estado de la cuestiónFronteras institucionales de pareja, desde la literatura y el cine en el sur de México índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


LiminaR

versión On-line ISSN 2007-8900versión impresa ISSN 1665-8027

Resumen

CRUZ PEREZ, Óscar. La castellanización y negación de la lengua materna en la escuela intercultural en Chiapas. LiminaR [online]. 2011, vol.9, n.2, pp.30-42. ISSN 2007-8900.

The work is a product of a wider qualitative research on the exercise of power in the act of teaching in intercultural bilingual primary schools in indigenous communities of the municipalities Ocozocoautla and Berriozábal in the state of Chiapas. It is an approach to the reality of teaching practices through a study case. Empirical data show that in the operation of the teaching act behind a conservative society, as the central task is to integrate indigenous students to the cultural hegemony through power and domination, denying either their mother tongue, modeling bodies, punishing devalued forms of resistance and self-identity.

Palabras llave : Teaching Act; intercultural education; mother tangue; castilianization and power.

        · resumen en Español     · texto en Español

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons