SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número26Aportes de los Nuevos Estudios de Literacidad a los procesos de investigación sobre la lectura y escritura en la formación de docentesRecurso Educativo Abierto para la enseñanza del presente simple en inglés: propuesta que integra componentes pedagógicos y tecnológicos en su desarrollo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa

versión On-line ISSN 2007-2171

Resumen

BAUTISTA-VALDIVIA, Jhonny; BADILLO-VEGA, Rosalba  y  LOBATO LOPEZ, Cristóbal. Open science as a new way of doing research. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig. educ. [online]. 2023, vol.14, n.26, 00008.  Epub 09-Ago-2023. ISSN 2007-2171.  https://doi.org/10.32870/dse.v0i26.1230.

Open science and its practices are an alternative way of doing research, disseminating results of academic work, and sharing among researchers worldwide information which is available at no cost, strengthening the concept of citizen science. This paper discusses the barriers and facilitators to conducting research in this modality, finding that the main barriers are the prohibitions of the institutions, confidentiality and copyright policies, the English language, as well as the stability and reputation of the digital platforms where the data are concentrated. The facilitators that can contribute to the exercise of open science are linked to the values of researchers, the culture of information exchange, the possibility of obtaining funding, and improving the citation index. In addition, the current situation of open science in Mexico is also analyzed.

Palabras llave : open science; barriers; facilitators; Mexico; research.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )