SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número52Kant, y la polémica entre el constructivismo y el realismo. Reflexiones para un enfoque kantiano-constitutivista del dilema de EutifrónRecepción y apropiación de la filosofía práctica aristotélica en la Filosofía del derecho de Hegel índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Tópicos (México)

versión impresa ISSN 0188-6649

Resumen

GARNICA, Naím. Critical Irony or the Lovers of Ruins: The Aesthete, the Dandy and the Flâneur. Tópicos (México) [online]. 2017, n.52, pp.151-172. ISSN 0188-6649.  https://doi.org/10.21555/top.v0i52.780.

This essay examines the critical character of Friedrich Schlegel’s Romantic irony, following its considerations and appropriations by Walter Benjamin, Harold Bloom and Paul de Man. Likewise, it shows a parallelism of this critical attitude of irony with three Romantic literary figures: the aesthete, the dandy and the flâneur. These figures, joined by a prophetic faith in art, make of irony a profession which moves between creation and destruction. Appropriation in the poststructuralist context allows us to perceive irony in such a radical incomprehension, developing an aesthetic pattern that operates between creation and annihilation.

Palabras llave : irony; critical; interruption; aesthetic; romanticism.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )