SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.59 número3 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Contaduría y administración

versão impressa ISSN 0186-1042

Contad. Adm vol.59 no.3 Ciudad de México Jul./Set. 2014

 

En el caso del sector de la metalmecánica, se encontró que en el conjunto de empresas estudiadas se distingue una diferencia significativa entre aquellas que en sus procesos de producción utilizan el maquinado manual para la fabricación de piezas convencionales y las que operan equipo automatizado (control numérico). En particular, 8 de cada 10 empresas aplican maquinado convencional y sólo 4 de cada 10 usan maquinados asistidos por computadora.

El estudio empírico muestra que la gran mayoría (70%) de las MM orientan sus servicios a la reparación de maquinaria y equipo en general, desde piezas utilizadas para implementos agrícolas hasta dispositivos para motor de tracto camión. Esto explica que actividades como la manufactura asistida por computadora, electroerosión en metal y laminado de piezas metálicas son de baja intensidad.

Figura 3

En cuanto al sector de tecnologías de la información se observa (ver la figura 4) que al 90% de las empresas se les demandan actividades como los servicios de consultoría e implementación de soluciones, integración de servicios de infraestructura de red, soporte técnico en aplicaciones de software, instalación y mantenimiento de servicios para seguridad y vigilancia. Los clientes de estas empresas les solicitan "productos más personalizados", el desarrollo de software, por ejemplo, debe ser específico para las necesidades del cliente en particular. Es decir, se puede decir que este sector se desarrolla bajo el concepto de "productos personalizados", diseñados ad hoc para el cliente y con características diferentes entre productos similares para clientes distintos.

c) Dimensión vinculación

Esta dimensión refiere a las capacidades de inversión que son las habilidades necesarias para identificar, preparar y obtener tecnología para el diseño, la construcción, el equipamiento y el personal de un nuevo proyecto (Lall, 1992). Entre las empresas estudiadas, el vínculo con instituciones de educación marca un contraste entre MM y TI. Mientras que el 80% de las TI declaran tener algún tipo de vínculo, sólo el 20% de las MM lo tiene. Debe decirse que la mitad de las empresas que declaran tener ese tipo de vínculo, la relación se circunscribe a la recepción de estudiantes para ejercicio de la práctica profesional.

Lo anterior es un promedio. Desde un punto de vista en particular, las empresas declaran distintos fines para la vinculación. Siete de cada 10 empresas de TI declaran que su vínculo con las IE es para desarrollar proyectos conjuntos. El número de empresas MM que declaran lo mismo son sólo 3 de cada 10.

La diferencia entre sectores se amplía con relación al tema de la incubación de empresas. Específicamente, entre las TI casi 9 de cada 10 se desarrollaron en colaboración con alguna IE. En las MM la incubación de empresas es un proceso incipiente, lo que se explica por el tipo de mercado que enfrentan y porque el tipo de producto metalmecánico es más estático en su desarrollo. Además, mientras que las empresas de TI aseguran que la vinculación con instituciones de educación es una estrategia de actualización de conocimientos y para adquirir recursos humanos a menor costo, en las MM esa actualización de conocimientos es irrelevante y son los estudiantes de prácticas los que van a aprender y a adquirir conocimiento y habilidades que no les proporciona la IE. Esa práctica ha llevado a que los empresarios de MM piensen que las instituciones de educación no forman a los estudiantes con el nivel técnico que se les demanda. La figura 5 ilustra el análisis.

II. Gestión para la acumulación de capacidades tecnológicas a partir de las dimensiones dirección estratégica, transferencia tecnológica e innovación tecnológica

a) Dimensión dirección estratégica

Entendida como las habilidades para formular e implementar de manera adecuada las estrategias que requiere la organización, incluyendo aquellas estrategias o componentes de las mismas que sean necesarias para construir una organización innovadora, enfocado a la generación y aplicación de estrategias que impulsen el desarrollo de tecnología (Aguirre, Robledo y Pérez, 2009; Castellanos, 2007; Ortiz, 2004).

Hay un notable contraste entre las empresas MM y de TI con respecto a la formalización de sus estrategias para la innovación. El 77% de las empresas de TI presentan con mayor frecuencia documentación donde se define explícitamente su estrategia de innovación. En algunos casos la estrategia se va ajustando y redefiniendo sobre la marcha del negocio.

Para el 67% de las empresas MM no existe una estrategia de innovación definida formalmente. En contraste (como muestra de la importancia de contar con un plan que delinea la innovación que se piensa alcanzar), el 23% de los negocios que cuenta con ello han registrado escalamientos tecnológicos más acentuados que el resto de las empresas del mismo sector. Esas empresas poseen equipo y maquinaria más avanzados.

Se debe decir que hay un 55% de las empresas MM que declaran tener una estrategia tecnológica para la innovación, pero no la tienen formulada en documentos. La figura 6 ilustra el análisis.

b) Dimensión transferencia tecnológica

Entendida como el intercambio y adopción de conocimiento técnico entre dos agentes, pudiendo tratarse de información relacionada a procesos y productos aplicados para la producción; además, protocolizada por medio de contratos formales o informales para la prestación del servicio (Castellanos, 2007).

De acuerdo con el estudio realizado, el 80% de las empresas de TI transfieren conocimiento que luego utiliza para la solución de necesidades de producción. Esa transferencia se hace a través de acciones conjuntas de investigación de mercados con empresas aliadas y a través de ventas tanto a clientes nacionales como transnacionales. Esto se explica debido a la necesidad que tiene este sector de estar "al día" en el avance en el diseño y aplicación de productos y servicios. Así lo plantea uno de los empresarios encuestados, quien transfiere de sus proveedores equipo y dispositivos que luego vende bajo contrato a una empresa cervecera transnacional.

La transferencia implica el apoyo en la incorporación de nuevas tecnologías y en ocasiones hasta proyectos de riesgo compartido en el diseño y desarrollo de productos o procesos. En contraste, el sector de las empresas MM es incipiente en transferencia tecnológica ya que sólo el 23% de esas empresas la realizan.

La transferencia de conocimientos desde y hacia los clientes y proveedores se da también a través de la subcontratación de pedidos; asimismo, la transferencia temporal de personal y el uso común de maquinaria y equipo. El 60% de las empresas que hacen transferencia tecnológica utilizan esos mecanismos.

Sin embargo, estas actividades se dan en su mayoría entre empresas que poseen tecnología convencional; es decir, en un nivel de bajo a medio en cuanto al equipo y maquinaria con el que cuentan. La figura 7 ilustra lo antes mencionado.

c) Dimensión innovación tecnológica

De acuerdo con Castellanos (2007), la transferencia tecnológica se da dentro de un proceso de aprendizaje, que da como resultado a la innovación, bajo la consideración que la producción de un bien o servicio por medio de un nuevo método o insumo representa una novedad para quien lo emite o adopta. Es un cambio técnico que implique mejoras en el proceso productivo y que puede ser interpretado como una innovación que no es obligado se origine de investigación y desarrollo formal, sino de la experiencia de los trabajadores (Manual de Oslo, 2005).

Las empresas de TI y de MM presentan una clara diferenciación con respecto al tipo de innovaciones generadas; mientras que las de TI producen con mayor frecuencia innovaciones tipo mejoras en el ámbito del mercado nacional, las MM presentan con mayor frecuencia innovaciones tipo mejoras sobre diseños existentes (adaptaciones) y diseños nuevos por la empresa, pero que ya existen en los mercados internacionales. Otro empresario que forma parte de la muestra estudiada refiere que veía como un reto proveer un producto sustituto a un cliente transnacional y desplazar al proveedor extranjero. El medio para lograr el objetivo era producir con mayor valor agregado, es decir, alargar la vida útil del producto, reducir el precio y el tiempo de entrega y agregar servicios de posventa. Esta historia parece ilustrar el hecho de que las empresas de TI en Sonora operan principalmente en el ámbito del mercado interno, mientras que las de MM tienen mayores vínculos con el mercado internacional a través de las transnacionales a las que abastecen. La figura 8 ilustra el análisis.

Se observa, pues, que la mitad de las empresas de TI que innovan, lo hacen para el mercado nacional, específicamente en productos personalizados ad hoc —como ya se dijo— donde el desarrollo de un software, por ejemplo, es específico para las necesidades de un solo cliente. En las empresas MM la innovación es menos específica y menos intensiva, pues ésta es de tipo incremental.

 

Resultados estadísticos

El objetivo del análisis estadístico consiste en estudiar la probabilidad de relaciones estructurales entre las diversas variables. Para el análisis entre dos variables (dependiente e independiente) se ha utilizado el modelo de regresión simple con el paquete estadístico SPSS (Ferrán, 2001).

En particular, se quiere explicar el comportamiento del indicador "capacidad tecnológica", construido con un conjunto de variables levantadas por medio del cuestionario sobre aprendizaje tecnológico a partir de la variable predictora "gestión", construida de una manera similar a la anterior.

Los resultados de la corrida del modelo son los siguientes:

CT = 0.103 +0.751GT + ui

(0.019) (0.043)

t 5.298 17.411

R2 = 0.727

F = 303.143

Se puede observar que se trata de un modelo "bien comportado" en términos de los indicadores estadísticos (coeficiente de regresión y pruebas de distribución t para los estimadores y F para la validación global del modelo); es decir, con un grado considerable de asociación causal entre las variables tal y como se ha diseñado el modelo; es decir, suponiendo que la asociación estructural es lineal.

Estos resultados son una confirmación estadística de lo que se vislumbraba ya en los resultados de las encuestas aplicadas. En tales resultados se observa, por ejemplo, que más del 70% de las empresas que generan innovaciones hacen referencia a la gestión de actividades de aprendizaje, internas y externas (las primeras ligadas al proceso de producción y la segunda a interacciones con el cliente y/o competidores). A partir de esos resultados se puede sostener que la capacidad tecnológica en una empresa está relacionada linealmente con la gestión tecnológica.

Sobre los coeficientes, el incremento en los niveles de gestión tecnológica acarrea incrementos en las capacidades de la empresa para acumular conocimientos, procesarlos, interiorizarlos y generar con ello innovaciones tecnológicas. En particular, por cada unidad que aumenta el índice de gestión tecnológica traerá un aumento de 0.751 puntos en el índice de capacidades tecnológicas.

Los valores empíricos de esos índices se presentan en la siguiente gráfica de dispersión.

gráfica 1

 

Conclusiones

Las investigaciones sobre acumulación de capacidades tecnológicas han puesto poca atención en los modelos de gestión de la tecnología. En el estudio cuyos resultados preliminares se presentan en este trabajo se puede identificar una clara diferenciación de las capacidades tecnológicas acumuladas por los dos tipos de empresas examinadas, lo que ha sido analizado en este trabajo en función de las dinámicas sectoriales de dichas actividades. Esto coincide con los estudios realizados por Jasso y Ortega (2007) que evidencian también comportamientos diferenciados por tipo de empresa, naturaleza del proceso de producción y estructura del mercado. Para la siguiente etapa de la investigación se buscará caracterizar y explicar, apoyado en los estudios de caso y en los resultados de la encuesta, la relación entre las capacidades tecnológicas y los modelos de gestión que utilizan las empresas de los sectores en estudio, tema que hasta ahora se mantiene como la principal hipótesis del trabajo.

De acuerdo con los trabajos de Lall (1992), Bell y Pavitt (1993), Dutrénit et al. (2002), las capacidades tecnológicas de una organización son medibles a partir de las actividades destinadas para invertir en la búsqueda y selección de fuentes tecnológicas y la posterior ejecución de proyectos a través de la adquisición de tecnología.

Ese proceso debe ser complementado por un conjunto de actividades concomitantes: la formación y contratación de personal calificado; poner atención a la ingeniería de procesos y de productos en el ámbito de la producción; cuidar las relaciones con clientes, proveedores e instituciones, con miras al intercambio de información; participar en procesos de transferencia de conocimiento técnico y la cooperación para ejecutar investigación y desarrollo.

Otros enfoques -como los de Fundación Cotec (2006), Castellanos (2007) y Katz (1997)- plantean la necesidad de establecer la estrategia tecnológica y el plan correspondiente para dirigir la gestión del cambio técnico; la negociación y apropiación de tecnología transferida y la práctica de actividades encaminadas a desarrollar innovación.

A partir de lo expuesto se asume la existencia de una relación intrínseca entre el conocimiento de tipo técnico que acumulan los individuos y las organizaciones y las prácticas, mecanismos y herramientas con que éstos son gestionados. Estos dos procesos forman una unidad que tiene por objetivo generar innovación a través del desarrollo tecnológico, lo cual se puede apreciar con claridad al verificarse la relación bidireccional que existe entre capacidades y gestión en el ámbito de la innovación tecnológica y en el marco de los procesos de aprendizaje (Medellín, 2010; Jasso y Ortega, 2007; Castellanos, 2007).

La validación de la hipótesis de trabajo a través del modelo estadístico ha sido exitosa y se puede concluir que existe una relación estructural positiva entre la acumulación de las capacidades tecnológicas y la gestión que se realiza para acumular y procesar conocimientos. Asimismo, la gestión tecnológica permite que, mediante el proceso de aprendizaje, se adquieran las capacidades para el cambio técnico y este cambio, a su vez, contribuye a la aplicación de actividades de gestión, convirtiéndose este proceso de aprendizaje en un círculo virtuoso.

Como resultado concluyente de este primer análisis se deriva una segunda etapa de este estudio y que corresponde a la determinación de niveles de capacidades tecnológicas en los niveles básicos, intermedios y avanzados a partir de los resultados empíricos obtenidos. En una línea de análisis adicional, se estudia la identificación de una ruta crítica relacionada con el escalamiento en la adquisición de capacidades tecnológicas, por parte del conjunto de empresas clasificadas en cada una de las categorías ya expuestas.

 

Referencias

Aguirre, J., J. Robledo y A. Pérez (2009). Metodología para medir y evaluar las capacidades tecnológicas de innovación en fábricas de software, utilizando lógica difusa, ponencia presentada en IV Simposio de Innovación y competitividad, León, Gto. Memoria: 1-16.         [ Links ]

Ampudia L. y C. de Fuentes (2009). La industria de maquinados industriales en Querétaro y Ciudad Juárez. En G. Dutrénit (coord.). Sistemas regionales de innovación: un espacio para el desarrollo de las Pymes: el caso de la industria de maquinados industriales. México: Universidad Autónoma Metropolitana: 108-131.         [ Links ]

Aranda, H., et al. (2008). Gestión de la innovación tecnológica en Pymes agroindustriales chihuahuenses. Revista Mexicana de Agronegocios 23 (XII): 681-694.         [ Links ]

Bell, M. y K. Pavitt (1993). Technological accumulation and industrial growth: contrasts between developed and developing Countries. In Science Policy Research. Oxford University Press: 157-209.

Benavides, C. (1998). Tecnología, innovación y empresas. Madrid: Pirámide.         [ Links ]

Bracamonte, A. y O. Contreras (2008). Redes globales de producción y proveedores locales: los empresarios sonorenses frente a la expansión de la industria automotriz. Estudios Fronterizos 9 (18): 161-194.         [ Links ]

Castellanos, O. F. (2007). Gestión tecnológica: de un enfoque tradicional a la inteligencia. Bogotá: Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Colombia.         [ Links ]

Carroz, D. A. (2005). Modelo de gestión estratégica para el desarrollo de capacidades tecnológicas. Revista Compendium 8 (15): 5-19.         [ Links ]

Cohen W. y D. Levinthal (1990). Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly 35 (1) Special Issue: Technology, Organizations, and Innovation: 128-152.         [ Links ]

Contreras, O. F. (2008). Pequeñas empresas globales: un conglomerado automovilístico en México. Comercio Exterior 58 (9).         [ Links ]

---------- (2010) (Forthcoming). Transnational corporations and local learning: creating local capabilities from global automotive industry. International Journal of Organizations.

---------- y G. J. Rodríguez (2000). Apertura comercial y crecimiento económico. En I. Almada (comp.). Sonora 2000 a debate: problemas y soluciones, riesgos y oportunidades. México: Cal y Arena.         [ Links ]

---------- y J. Olea (2005). Estudio sobre el impacto de la ampliación de la Ford Motor Co. en Hermosillo, Sonora. Cuarto reporte parcial del proyecto Capacidades de la micro, pequeña y mediana industria en Sonora. FUMEC-Colegio de Sonora: 85-106.         [ Links ]

Isiordia, L. P. (2010). Local institutions, local networks and the upgrading challenge. Mobilising regional assets to supply the global auto industry in Northern Mexico. Int. J. Automotive Technology and Management 10 (2/3): 161-179.         [ Links ]

Domínguez, L. y F. Brown (2004). Medición de las capacidades tecnológicas en la industria mexicana. Revista de la CEPAL (183): 135-151.         [ Links ]

Dutrénit, G. et al. (2002). Marco analítico para el análisis de los procesos de acumulación de capacidades tecnológicas. Documento de trabajo: Proyecto Aprendizaje Tecnológico y Escalamiento industrial: generación de capacidades de innovación en la industria maquiladora de México. Colegio de la Frontera Norte/Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales/Universidad Autónoma Metropolitana.         [ Links ]

---------- y A. Vera Cruz (2002). Rompiendo paradigmas: Acumulación de capacidades tecnológicas en la maquila de exportación, Revista Innovaciones y Competitividad, publicación trimestral de ADIAT II (6): 11-15.         [ Links ]

---------- et al. (2006). Acumulación de capacidades tecnológicas en subsidiarias de empresas globales en México. México: Universidad Autónoma Metropolitana.         [ Links ]

---------- y C. de Fuentes (2009). Abordajes teóricos sobre derramas de conocimiento y capacidades de absorción. En G. Dutrénit (coord). Sistemas regionales de innovación: un espacio para el desarrollo de las Pymes. El caso de la industria de maquinados industriales. México: Universidad Autónoma Metropolitana: 33-54.         [ Links ]

---------- y A. Vera Cruz (2009). Derramas de conocimiento hacia las instituciones: el caso de Ciudad Juárez. En G. Dutrénit (coord.). Sistemas regionales de innovación: un espacio para el desarrollo de las Pymes. El caso de la industria de maquinados industriales. México: Universidad Autónoma Metropolitana: 194-215.         [ Links ]

Ernst, D. y L. Kim (2002). Global production networks, knowledge diffusion, and local capability formation: A conceptual framework. Research Policy (31): 1417-1429.         [ Links ]

Escorsa, C. P. y P. J. Valls (2005). Tecnología e innovación en la empresa. 2a. ed. México: Alfaomega.         [ Links ]

Ferrán, A. M. (2001). SPSS para Windows. Análisis estadístico. México: McGraw-Hill.         [ Links ]

Fuentes, C. de (2009). Derramas de conocimiento de empresas grandes y capacidades de absorción de pymes: el caso de Querétaro. En G. Dutrénit (coord.). Sistemas regionales de innovación: un espacio para el desarrollo de las Pymes. El caso de la industria de maquinados industriales. México: Universidad Autónoma Metropolitana: 132-150.         [ Links ]

Fundación Cotec®. (2006). Pautas metodológicas para la gestión tecnológica. Disponible en: http://www.cotec.es/index.php/utils/pre_descarga/ficherofchero_1_116320090506.zip/pagina_idioma/2/titulo/TEMAGUIDE%3A+Paut as+Metodologicas+en+Gestion+de+la+Tecnologia+y+de+la+Innovacion+para+Empresas+%281998%29/categoria_show_id/159/categoria_show_ tema/Gesti%C3%B3n+de+la+Tecnolog%C3%Ada        [ Links ]

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2009). Censo Económico. Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. México. Disponible en: http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/espanol/proyectos/censos/ce2009/privado-paraestatal.asp.         [ Links ]

Jasso, V. J. y M. E. Esquer (2007). Redes locales de innovación en México: el papel de las instituciones y los centros de investigación en Sonora. 8vo. Congreso Nacional y 4to. Congreso Internacional de la Red de Investigación y docencia sobre Innovación Tecnológica. RIDIT: 1-20.         [ Links ]

---------- y R. Ortega (2007). Acumulación de capacidades tecnológicas locales en un grupo industrial siderúrgico en México. Contaduría y Administración (223): 69-89.         [ Links ]

Katz, J. (1997). Aprendizaje tecnológico ayer y hoy comisión económica para América Latina. Disponible en http://www.cepal.org/publicaciones/xml/0/19230/katz.htm.         [ Links ]

Kim, L. (2001). La dinámica del aprendizaje tecnológico en la industrialización. Revista Internacional de Ciencias Sociales, UNESCO 168: 158-169.         [ Links ]

Lall, S. (1992). Technological Capabilities and Industrialization. World Development 20 (2): 165-186.         [ Links ]

Manual de Oslo. (2005). Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico). Disponible en: http://www.fia.cl/Portals/0/UPP/Documentos/Manual%20de%20Oslo.pdf.         [ Links ]

Medellín, E.A. (2010). Gestión tecnológica en empresas innovadoras mexicanas. Revista de Administración e Innovación 7: 58-78.         [ Links ]

Nonaka, I. y H. Takeuchi (1999). La organización creadora de conocimiento: cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México: Oxford University Press.         [ Links ]

Ortiz, F. (2004). Modelo de gestión de la innovación tecnológica en Pymes. Tesis doctoral, México: Universidad Anáhuac, Centro de Alta Dirección en Ingeniería y Tecnología.         [ Links ]

Ortiz, S. y A. Pedroza (2006). ¿Qué es la gestión de la innovación y la tecnología. Journal of Technology Management & Innovation 1 (2): 64-82.         [ Links ]

Pineda Pablos, N. et al. (2001). Sonora Frente al Siglo XXI. México: Colson, CIAD, Unison.         [ Links ]

Porter, M. E. (1991). La ventaja competitiva de las naciones. Madrid: Plaza y Janés.         [ Links ]

Ruiz, D. C. (2006). Value chains and software clusters in Mexico. En Pietrobelli y Rabellotti (eds.). Upgrading to compete. Global value chains, clusters, and SMEs in Latin America. Harvard University: Inter-American Development Bank and David Rockefeller Center for Latin American Studies: 191-218.         [ Links ]

Torres Vargas, A. (2006). Aprendizaje y construcción de capacidades tecnológicas. Journal of Technology Management & Innovation 1 (5): 12-24.         [ Links ]

Valenzuela, V. A. (2012). Confianza e innovación en las pequeñas empresas metal-mecánica y de tecnologías de información de Sonora. Tesis doctoral, México: El Colegio de Sonora.         [ Links ]

Vázquez Ruiz, M. Á. (2006). La economía en Sonora. México: Departamento de Economía de la Universidad de Sonora.         [ Links ]

Vera Cruz, A. O. y G. Dutrénit (2009). Derramas de las ETN a través de la movilidad de los trabajadores. Evidencia de Pymes de maquinados en Ciudad Juárez. En G. Dutrénit (coord.). Sistemas regionales de innovación: un espacio para el desarrollo de las PYMES. El caso de la industria de maquinados industriales. México: Universidad Autónoma Metropolitana: 172-193.         [ Links ]

Villaschi F., J. E. Cassiolato y H. Lastres (2006). Local production and innnovation systems in Brazil: the metalworking cluster in Espírito Santo. En Pietrobelli y Rabellotti (eds). Upgrading to compete. Global value chains, clusters, and SMEs in Latin America. Inter-American Development Bank and David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard University: 175-189.         [ Links ]

 

Notas

1 Como se puede apreciar en la sección Metodología, este estudio se refiere a las "micro, pequeñas y medianas empresas", siguiendo la definición de INEGI, segmento que usualmente se expresa mediante el acrónimo Mipymes. Por razones de economía verbal, en este trabajo se utilizan de manera indistinta el término Pymes como referencia conjunta a la micro, pequeña y mediana empresa.

2 Este artículo ha sido preparado en el marco del proyecto "Redes globales de producción y aprendizaje local: derrama tecnológica de las transnacionales y capacidad de absorción en Pymes de base tecnológica en el noroeste de México". Colegio de la Frontera Norte, proyecto Conacyt No. 133596.

^rND^sAguirre^nJ.^rND^nJ.^sRobledo^rND^nA.^sPérez^rND^sAmpudia^nL.^rND^nC. de^sFuentes^rND^sAranda^nH.^rND^sBracamonte^nA.^rND^nO.^sContreras^rND^sCarroz^nD. A.^rND^sCohen^nW.^rND^nD.^sLevinthal^rND^sContreras^nO. F.^rND^sContreras^nO. F.^rND^nG. J.^sRodríguez^rND^sContreras^nO. F.^rND^nJ.^sOlea^rND^sIsiordia^nL. P.^rND^sDomínguez^nL.^rND^nF.^sBrown^rND^sDutrénit^nG.^rND^sDutrénit^nG.^rND^nA.^sVera Cruz^rND^sDutrénit^nG.^rND^sDutrénit^nG.^rND^nC. de^sFuentes^rND^sDutrénit^nG.^rND^nA.^sVera Cruz^rND^sErnst^nD.^rND^nL.^sKim^rND^sFuentes^nC. de^rND^sJasso^nV. J.^rND^nM. E.^sEsquer^rND^sJasso^nV. J.^rND^nR.^sOrtega^rND^sKim^nL.^rND^sLall^nS.^rND^sMedellín^nE.A.^rND^sOrtiz^nS.^rND^nA.^sPedroza^rND^sRuiz^nD. C.^rND^sTorres Vargas^nA.^rND^sVera Cruz^nA. O.^rND^nG.^sDutrénit^rND^sVillaschi^nF.^rND^nJ. E.^sCassiolato^rND^nH.^sLastres

Fe de Erratas

Revista Contaduría y Administración, enero - marzo 2014, 59(1)

 

Rodríguez Aguilar, R. (2004), "El coeficiente de Hurst y el parámetro α-estable para el análisis de series financieras. Aplicación al mercado cambiario mexicano".

 

En el último párrafo de la página 156 y el primero de la página 157, dice:

"Una variable aleatoria X tiene distribución a-estable si tiene la siguiente función característica:

Donde los parámetros de sing(w) = se definen de la siguiente forma: α representa el exponente característico, el cual controla el grado de impulsividad de la variable aleatoria W. Por otra parte, el parámetro β ∈ [-1, +1] controla la simetría de la distribución (β=0, para la distribución α-estable simétrica, β=1 y β=-1 para la familia de distribuciones a-estable positiva y negativa, respectivamente). Mientras que γ>0 es un parámetro de escala, también denominado dispersión, y δ es el parámetro de posición."

 

Debe decir:

"Una variable aleatoria W tiene distribución α-estable si tiene la siguiente función característica:

Donde sign (w) = .

Los parámetros de la función se definen de la siguiente forma: , representa el exponente característico, el cual controla el grado de impulsividad de la variable aleatoria W; el parámetro β ∈ [—1, +1] controla la simetría de la distribución β=0, para la distribución α-estable simétrica, β=1 y β=-1 para la familia de distribuciones α-estable positiva y negativa respectivamente); mientras que γ>0 es un parámetro de escala, también denominado dispersión; y δ es el parámetro de posición."

^rND^1A01^nIlídio Tomás^sLopes^rND^1A01^nIlídio Tomás^sLopes^rND^1A01^nIlídio Tomás^sLopes

The information compliance indexes. The illustrative case of income taxes

 

Los índices de cumplimiento de información. El caso ilustrativo del Impuesto de Sociedades

 

Ilídio Tomás Lopes

 

ISCTE - University Institute of Lisbon, ilidio.tomas.lopes@iscte.pt.

 

Fecha de recepción: 27.03.2014
Fecha de aceptación: 12.07.2014

 

Abstract

The adoption of IASB's standards has represented, in the European Union, an important effort of harmonization towards the financial reporting comprehensiveness, reliability, relevance and comparability. This paper seeks to highlight the importance of Information Compliance Indexes (ICI), based on the accounting standards, as a proxy for reporting quality awareness. This approach is evidenced through an illustrative example about disclosures on deferred taxes, as required by IAS 12. This standard prescribes the accounting treatment for current taxes, deferred assets and liabilities. These issues are usually perceived by stakeholders as indicators of companies' continuity and potential future returns. Based on non-financial listed companies of Euronext Lisbon regulated market, with reference to the end of fiscal years 2008 and 2012, an information compliance index was performed, based on that accounting standard. Then, this index was regressed with a set of performance and control indicators. Evidences have provided several statistical significant insights, which corroborate the findings that information compliance and disclosure levels depend from several performance and control indicators.

Keywords: financial reporting, compliance index, income taxes, IAS 12, deferred taxes.

 

Resumen

La adopción de las normas del IASB ha representado, en la Unión Europea, un importante esfuerzo de armonización hacia la integración de los informes financieros, la confiabilidad, la relevancia y la comparabilidad. En este trabajo se pretende dar a conocer la importancia de los índices de cumplimiento de la información (ICI), con base en las normas contables, como un proxy para la presentación de informes útiles. Este enfoque se pone de manifiesto a través de un ejemplo ilustrativo acerca de las revelaciones sobre los impuestos diferidos, como requiere la NIC 12. Esta norma prescribe el tratamiento contable de los impuestos corrientes e impuestos por activos y pasivos diferidos. Estos problemas suelen ser percibidos por los interesados como indicadores de la continuidad de las empresas y los posibles rendimientos futuros. Sobre la base de las empresas no financieras cotizadas en el mercado regulado Euronext Lisboa, con referencia a finales de los años fiscales 2008 y 2012, se realizó un índice de cumplimiento de la información, sobre la base de la norma contable. Este índice integra una regresión con un conjunto de indicadores de desempeño y control. La evidencia empírica ha proporcionado importantes conocimientos estadísticos que corroboran los hallazgos de que los niveles de cumplimiento de la información y de divulgación dependen de varios indicadores de desempeño y control.

Palabras clave: información financiera, índice de cumplimiento, impuesto de sociedades, NIC 12, impuestos diferidos.

 

Introduction

The last two decades have been marked by an increase in the efforts of international accounting harmonization. This regulatory convergence has been also extensible to individual and consolidated accounts, depending on whether the company is listed or not in a regulated market such as EURONEXT, NYSE, BM & FBOVESPA, among others. Despite the substantive differentiation between national and international accounting standards, the financial reporting characteristics depend on the size (e.g. total assets, turnover, and number of employees) of the organization. Thus, all the accounting standards share the same conceptual genesis towards the information quality, in particular their utility to stakeholders.

Year 2005 represents, in the European Union (EU), a new era in creating financial reporting rules for a worldwide capital market. The adoption of IASB's standards acts as an important effort in the convergence and harmonization of measurement and recognition rules. As described in Epstein and Jermakowicz (2010), those convergence efforts must include a core set of standards towards a comprehensive basis of accounting and related financial reporting. Furthermore, those standards must be high quality, enabling investors (domestic or foreigners) and other stakeholders to analyze companies' performance meaningfully both across time periods and between companies, inside or outside certain activity sector. As a grant of financial reporting utility, those standards must be rigorously interpreted, and applied, otherwise comparability and transparency would not be satisfactorily achieved.

The effect of change to IASB's rules will vary from country to country and from company to company (Morais and Fialho, 2008; Guggiola, 2010; Iatridis, 2012). In fact, most of the European countries have traditionally developed rules oriented to tax and other regulatory purposes instead of preparing a financial reporting based on comprehensive and reliable information to be disclosed to other external stakeholders, such as investors, customers, suppliers, employees, etc. Thus, in the beginning of 2005, all EU companies that have securities listed on an EU exchange must prepare consolidated accounts in conformity with IASB's standards. Complementarily, all the EU states must permit those standards in the consolidated accounts of non-listed companies such as small enterprises or charities. International Financial Reporting Standards (IFRS) are also permitted in the annual non-consolidated accounts of all companies, however, with some exceptions. All the principles stated in those standards aim the convergence to a harmonized financial reporting, ensuring the information comprehensiveness, reliability, relevance and comparability. In a globalized market, stakeholders demand both for quantitative (recognition and measurement requirements) and qualitative (disclosure requirements) information disclosures. Qualitative information is becoming increasingly important as part of an integrated financial reporting, as also required by international accounting standards. In addition to the requirements arising from the accounting standards about disclosure, organizational performance is also founded on drivers of value that, due to the difficulties in their recognition and measurement, are not included in the traditional financial reporting. This is the case of an entire typology of intangibles whose importance to the financial and strategic positioning of the organization is recognized by management, but whose inclusion in the financial reporting is hampered. Apart from the financial statements content and objectives, qualitative and discriminative information is required towards an integrated and crossed business comprehensiveness. Despite the effects of international accounting harmonization on markets efficiency (Morais and Fialho, 2008; Guggiola, 2010; Iatridis, 2012), the quality of information disclosed to stakeholders is certainly a key driver towards the mitigation of economic systemic uncertainty and risk.

The evolution of financial markets in recent years has been marked by uncertainty and risk, also reinforced by the negative perspectives of global economic growth. We have observed multiple behaviors and trends by the various economic groups, causing a slowdown in the economic growth. Thus, the crisis in the Eurozone and its subsequent adjustment needs, in some European countries such as Portugal, Greece and Ireland, have resulted in a significant downturn in the economic growth as evidenced by a negative change in GDP (CMVM, 2014). In the context of sovereign debt crises, uncertainty and risk induce the stock markets to continuous adjustments towards the mitigation of any adverse volatility effects (Iatridis, 2012). Companies tend to increase the disclosure information flows as the way to reduce and mitigate that uncertainty and provide assurance to domestic and foreign stakeholders, concerning the quality and comprehensiveness of their financial reporting.

 

Aims and objectives

This research aims at the illustration of the information disclosure compliance indexes as key indicators for stakeholders. In this particular case, we analyzed IAS 12 to illustrate the use of an index that evidences the level of compliance of information disclosure. Based on that index, this paper also aims at the identification of variables that best fit with the dissemination level on income taxes. Evidences, applied for non-financial listed companies for the years 2008 and 2012, all of them integrating the Euronext Lisbon regulated market, constitute an overview about information disclosure and compliance, respectively four and eight years after the international accounting standards adoption in Portugal, as required by EU. This illustrative paper also aims to provide the academic and scientific communities with new insights and contribute to a global and integrated index construction, structured around IFRSs adoption.

 

Background theories and concepts

Information translates everything that can be digitized and used by stakeholders. Nowadays, it represents everything that can be converted into a set of bits and disseminated through multiple platforms. It is a symbolic representation of a set of events, objects, and streams which requires rules in its disclosure (Shapiro and Varian, 1999). It also integrates the chain of knowledge creation when data acquires meaning, when it flows inside or across organizations, through multiple structured or unstructured networks. Its dynamic transformation is dynamically subjected to the filters of contextualization, categorization, calculation, correction, and condensation as stated by Davenport and Prusak (1998). Hence, information is a message in itself and is vulnerable to all the noise that arose from the processes of communication.

Several authors, including Dretske (1983), argue that information is all that can produce knowledge while others see it as a message flow (Nonaka, 1994). This flow of information supports the commitment and beliefs between organizations and their stakeholders. Thus, knowledge and information disclosure to the entire company value system is embedded in the traditional theories such as agency theory (Spence and Zeckhouser, 1971; Fama, 1980; Demski, 1980; Basu et al., 1985; Eisenhardt, 1985; Mitnick, 1992; Kosnik, 1987; Fontrodona and Sison, 2006; Kulik, 2005), legitimacy theory (Dowling and Pfeffer, 1975; Guthrie et al., 2004), institutional theory (DiMaggio and Powell, 1983; Gray et al, 1996; Chapman et al, 2009), and contingency theory (Reid and Smith, 2000, Thomas, 1991), among others. Thus, those theories have explained the various factors that influence the information disclosure drivers. However, it is our understanding that the factors that determine the dissemination of information result from a symbiosis between the business complexity and stakeholders' needs. Each of them has its basis in the social contract established between the company and its stakeholders, creating internal mechanisms to respond to changes that occur in the environment.

The contingency theory assumes a theoretical perspective that contingencies such as size, uncertainty and risk, technology and environmental pressures affect the organization's development and operating processes. Thus, organizations cannot develop a standard framework to plan, organize and control their own activities. On the other hand, institutional theory considers that organizations should adapt to external expectations, so there are external pressures to implement appropriate practices to disseminate information. The fact that organizations tend to implement the same structures and practices along time as a response to social requirements is designated in the literature as institutional isomorphism (DiMaggio and Powell, 1983). The theory of legitimacy is based on the notion of the social contract between the reporting entity and the society in which it operates (Guthrie et al, 2004). The dissemination of information is one way to relieve social pressure and legitimate their organizational activities.

However, the information disclosure issue is strongly based on the relation between principal and agent, as drivers of agency theory social agreement. Broadly, this theory has been incorporated in multiple scientific fields, particularly in accounting (Demski, 1980), in economics (Spence and Zeckhouser, 1971), in marketing (Basu et al., 1985), in political science (Mitnick, 1992), in finance (Fama, 1980; Fontrodona and Sison, 2006), in behaviour and organizational culture (Eisenhardt, 1985; Kosnik, 1987; Kulik, 2005) and in sociology (White, 1985; Shapiro, 2005). The controversy over its usefulness, applicability and validity, remains valid even today. It was developed during the 60's and the early 70's of the twentieth century, by several economists, including Arrow (1971) and Wilson (1968). It translates the problem of attitude to risk either by individuals and/or by groups (Ross, 1973). The differentiation of objectives inherent to those parties that leads their attitude is also different. Those are relations between the principal and agent, metaphorically supported by a contract-oriented behaviour of parties who take different attitudes towards risk (Jensen and Meckling, 1976).

According to Eisenhardt (1989), the agency relationship arises between two or more parties in a designated agent, acting for the other, called the main field in a particular decision. Acting both parties in favour of their own interest, the principal conducts its action to minimize costs, the agent in order to minimize their action. According to Jensen and Meckling(1976), the agency costs correspond to the sum of the costs of monitoring by the principal (associated with the incentives of the agent and the monitoring process of their activity), expenses of the undertaking by the agent (associated with resources spent by the agent to compensate the principal for inappropriate actions) and residual losses (associated with the degree of divergence between the agent's decisions and the decisions that potentially maximize the well-being of principal).

The paradigm of the usefulness of information for decision-making is now one of the key issues in the designing process towards the information dissemination to their stakeholders. The profound changes that have occurred in the economies in general and in particular business models require information to be disclosed in a timely manner and meeting the expectations of its users. However, many are the factors that determine the type, timing and intensity with which this information is disseminated.

Assuming that information and knowledge are a key resource driven by individuals, groups, and organizations, the intensity in the disclosure process influences management decisions and stakeholders' actions as a whole (Shackelford et al. 2011). Market volatility, as a result of economic globalization, however, associated with traditional business models, increases the urgency to produce useful information that can support multiple decisions on a timely and reliable basis. The accounting harmonization effort that we have experienced in the last decades, comply with the need of information quality. This is not merely a mechanism of standardization but fundamentally a mechanism to ensure the comparability of the information produced, in a scattered way, in the context of a globalized market. As a result of the unquestionable advances in the information and communication technologies, many users and agents are more experienced with regard to the usefulness of the information. Organizations develop increasingly sophisticated systems that provide the information on a time-based way (Moahamed et al, 2010). This revolution in the concepts of time and space is one of the leading brands of digital revolution that has marked the last two decades. So far, information is disseminated to stakeholders through multiple platforms, however, improvements are required regardless its structuring and comprehensiveness. This increase is also associated with the development of integrated management and control systems.

The sophistication of those systems, through a dynamic two-way relationship, is characterized by the integration of financial and non-financial information, but also from its predictive nature. Management control systems have acquired flexibility by enabling organizations to identify trends and warning signs which facilitate the implementation of emerging strategies. Characterized by their multiple languages, these systems integrate both internal and external information (quantitative and qualitative). Qualitative information is becoming increasingly important as part of the integrated financial reporting. Thus, this evidence can be found in the international accounting standards, especially in the topics related to the information disclosures requirements. Although it is mandatory to disclose the information required by accounting standards, there is still some resistance to its disclosure, which can be explained by the theories mentioned above.

The usefulness issue of the information management has a diffuse scope, based on multiple drivers: the type of information user, their information needs, the emerging pressure from the capital markets, the changes occurred in the environment in which organizations develop their activities and even regulatory requirements often resulting from political decisions. Indeed, we cannot link a particular theory to the entities and stakeholders' behaviours, regarding the dissemination of information. Those theories have specific determinants that embody the individual and collective behaviours. These behaviours derive from the symbiosis assumptions which are inherent to each particular theory.

In this context, we assume that companies have a certain level of resistance in the disclosure of their liabilities. Stakeholders usually associate those liabilities to short or long term financial risk which detracts companies to voluntarily disclose this type of information. Although those disclosures are mandatory according to international accounting standards, most of them do not comply with those requirements. This assumption supports the need to identify an "Information Compliance Index" (ICI) for the main liabilities recognised in the companies' financial statements, such as income taxes.

 

Income taxes

The issue of disclosure of the income taxes topics arises associated with the characteristic of the understandability of financial information. The breadth and clarity of accounting disclosure are highly dependent on the preparers of financial information. According to Meek et al. (1995), voluntary information only occurs in cases in which the benefits outweigh the costs. Although IAS 12 enumerates the requirements in terms of qualitative and quantitative extent of the topics to be disclosed, the content and form remain dependent on the discretion of the preparer of financial statements and related information.

That international standard, IAS 12, has the objective to prescribe the accounting treatment for income taxes. It requires that an entity account the tax consequences of transactions and other events in the same way that it occurs for the current transactions and other events. These effects are recognized only in the balance sheet (directly in equity) or in the balance sheet and in income statement. Thus, those recognitions can be perceived by stakeholders as indicators of company continuity and/or future expected returns (e.g., deferred assets).

Deferred taxes assets are the amounts of income taxes that are recoverable in future periods (deductible temporary differences, the carry forward of unused tax losses, and the carry forward of unused tax credits) while deferred taxes liabilities are the amounts of income taxes payable in future periods in respect to taxable temporary differences (IFRF, 2014). Hence, taxable temporary differences result in taxable amounts when the carrying amount of the asset or liability is recovered or settled. With regard to income taxes, IAS 12 establishes that, whenever applicable, company should disclose the following structured topics:

We believe that those disclosure requirements are complex and, even in a holistic way, this may constitute a severe inhibitor to disclosure behavior. Thus, the financial reporting will be incomplete which implies a weak utility of the annual accounts and consequently the operations comprehensiveness and prediction level relating current and future returns. As evidenced by Amir et al. (1997), the omission of information relating income taxes are negatively associated with expected futures returns that flow to the entity. The omission of those effects undermines the completeness of financial information. To disclose information about deferred taxes is really relevant to stakeholders (Amir et al., 1997). Investors usually associate the disclosure of deferred taxes on revaluation of tangible and intangible assets with the expectation of continuous investments in depreciable and amortizable assets. Evidences obtained by Chaney and Jeter (1989) and by Colley et al. (2006) also show a positive association between deferred taxes recognition and company's capitalization. The market seems to recognize and incorporate the continuity of operations and their effects in terms of a desirable future returns.

 

Information compliance indexes

The construction of an Information Disclosure Index is a common technique to aggregate information in several scientific fields, especially in social sciences, and in particular in economics. In management and accounting, the same approach has been followed in order to identify the intensity and level of information compliance and reporting (Skinner, 1994; Wallace and Naser, 1995; Cooke, 1998; Bushee and Noe, 2000; Barako et al., 2006; Oliveira et al., 2006; Lopes and Rodrigues, 2007; Morais and Fialho, 2008; Al-Shammari et al, 2008; Guggiola, 2010; Mutawaaand Hewaidi, 2010; Broberg et al., 2010; Dragu and Tudor, 2011; Devalle and Rizatto, 2013). In this regard, Dragu and Tudor (2011) have regressed the disclosure index of borrowing costs (IAS 23) with multiple variables (e.g. turnover, return on assets, return on equity, total sales, debt rate, solvency) and have evidenced that an increase in debt rate would generate increased disclosure while an increase in solvency, in return on equity (ROE) and in return on assets (ROA), would mean lower quantities of disclosed information. Meanwhile, Mutawaaand Hewaidi (2010) found a negative association between leverage and disclosure compliance level (dependent variable). A positive and significant association was found between disclosure compliance level and company size, and sector of activity. These evidences corroborate the previous evidences provided by Wallace and Naser (1995), Oliveira et al. (2006), Lopes and Rodrigues (2007), Al Shammari et al. (2008), Iatridis (2012) and Devalle and Rizatto (2013). Type of auditing company (Big4) is also positively associated to the dependent variable, however not statistically significant.

Lopes and Rodrigues (2007) have regressed the information disclosure requirements stated in IAS 32 and IAS 39 against company size, industry, auditor type, listing status, internationality, and other financial indicators such as debt/equity, market value/total assets, among others. The results support that larger firms, with higher leverage degree, also have a higher degree of information disclosure on financial instruments. However, empirical evidence does not support the type of industry, the type of auditor, the internationality degree, and the shareholder importance effects. Thus, the factors that most affect the level of compliance with IAS 32 and IAS 39 are the company size and its listing status. When the stepwise method was used within the multiple regression, the leverage variables were dropped. Complimentarily, Morais and Fialho (2008) have also confirmed that the level of compliance with IAS 39 requirements differs between the countries: UK companies present the highest index followed by Italian companies, French companies, and German companies. Thus, the harmonization process and standards compliance intensity is driven by economic factors, such as uncertainty and risk. In the context of sovereign debt crisis, characterized by intensity in uncertainty and risk, companies tend to intensify the information disclosures in order to mitigate any adverse volatility effects (Guggiola, 2010; Iatridis, 2012).

Concerning IFRS 3 (Business combinations) and IAS 36 (Impairments of assets), Devalle and Rizatto (2013) present an empirical analysis on the quality of the mandatory disclosure, namely the determinants that influence the quality of disclosure. Although we are facing mandatory information, evidences had provided that not all the groups disclosed the items required by those accounting standards. The variables that influence the compliance level are leverage, revenues, market values, and return on sales (ROS). Thus, the higher the market capitalization, leverage, revenues and ROS, the higher the attitude of companies to disclose mandatory information. Size and performance variables are not statistically significant in the context of mandatory information disclosures.

In the scope of voluntary information disclosures, Oliveira et al. (2007) have also identified the intangibles (IAS 38) that were reported by Portuguese listed companies in their annual reports. Results evidence a significant influence of size, ownership, auditing company, activity sector, and listing status. Complementarily, evidences also show that annual reports are still important vehicles for corporate managers to voluntarily disclose information. However, the hermetic boundaries of IAS 38 detract the disclosures in the areas of human capital, in comparison with relational or structural capital items. New developments are required towards the use of complementarily reports for intangibles as invisible drivers of value creation (Lev, 2001; Lopes, 2010).

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons