Servicios Personalizados
Revista
Articulo
Indicadores
- Citado por SciELO
- Accesos
Links relacionados
- Similares en SciELO
Compartir
Computación y Sistemas
versión On-line ISSN 2007-9737versión impresa ISSN 1405-5546
Comp. y Sist. vol.9 no.1 Ciudad de México jul./sep. 2005
The Practical Design Method: A Software Design Method for a First ObjectOriented Project
El Método Práctico de Diseño: Un Método de Diseño de Software para un Primer Proyecto Orientado a Objetos
Jorge L. Ortega Arjona
Departamento de Matemáticas, Facultad de Ciencias, UNAM Tel. +52 56 22 4858 Email jloa@fciencias.unam.mx
Article received on February 24, 2002
Accepted on March 18, 2005
Abstract
Commercial objectoriented design methods are often complicated and hard to learn and use. This paper presents a software design method that is a pragmatic and simple approach to designing objectoriented applications. It is based on the fundamental principles of objectoriented design: objects and their cooperation. Design process descriptions are described, considering modeling notations, as well as steps from collecting customer requirements to implementing code. The design method includes only three notations and five clear steps. Still, it covers the software design process from requirements capture to testing. The approach presented here is simple and easy enough to apply and further develop. It can be used in the very first objectoriented projects of a company, and in domains and environments that are clear and simple enough, such as a design course in a computing school. For more complex domains or environments, the method scales up.
Keywords: ObjectOriented, Software Design, Design Method, Notation, Process, Artifactcs.
Resumen
Los métodos de diseño orientados a objetos comerciales son frecuentemente complicados y difíciles de aprender y usar. Este artículo presenta un método de diseño de software como una aproximación pragmática y sencilla para el diseño de aplicaciones orientadas a objetos. Se basa en los principios fundamentales del diseño orientado a objetos: los objetos y su cooperación. Las descripciones de los procesos de diseño se describen, considerando notaciones para el modelado, así como para los pasos desde la recolección de requerimientos del cliente hasta la implementación del código. El método de diseño incluye tan solo tres notaciones y cinco pasos. Aun así, cubre el proceso de diseño desde la captura de requerimientos hasta las pruebas. La aproximación que se presenta aquí es sencilla y suficientemente fácil para aplicarse y continuar desarrollándose. Puede usarse en los primeros proyectos orientados a objetos de una compañía, y en dominios y ambientes suficientemente claros y sencillos, como un curso de diseño en las escuelas de computación. Para dominios y ambientes más complejos, el método escala.
Palabras Clave: Orientación a Objetos, Diseño de Software, Método de Diseño, Notación, Proceso, Artefactos.
DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF
References
1. Booch, G., Rumbaugh, J., and Jacobson L: The Unified Modeling Language User Guide. AddisonWesley, 1998. [ Links ]
2. Buschmann, F., Meunier, R., Rohnert, H., Sommerland, P., and Stal, M.: PatternOriented Software Architecture. A System of Patterns. John Wiley & Sons, Ltd., 1996. [ Links ]
3. Cockburn, A.R.: "In Search of a Methodology". Object Magazine, JulyAugust 1994. [ Links ]
4. Fowler, M.: UML Distilled. AddisonWesley Longman Inc., Reading MA., 1997. [ Links ]
5. Gamma E., Helm, R., Johnson, R. and Vlissides, J.: Design Patterns. Elements of Reusable ObjectOriented Software. AddisonWesley, Reading MA., 1995. [ Links ]
6. HendersonSellers, B. and Edwards, J.M.: "Identifying Three Levels of OO Methodologies". Report of Object Analysis and Design, JulyAugust 1994. [ Links ]
7. Jaaksi, A.: "A Method for Your First ObjectOriented Project. Fundamentals principles of OO software". In Object Expert, Vol. 2, No. 5, July/August 1997. [ Links ]
8. Jacobson, I., Booch, G., and Rumbaugh, J.: The Unified Software Development Process. AddisonWesley Longman Inc., 1999. [ Links ]
9. Jacobson, I., Christenson, M., Jonson, P., and Övergaard, G.: ObjectOriented Software Engineering. A Case driven Approach. AddisonWesley, Reading MA., 1992. [ Links ]
10. Krasner, G.E. and Pope, S.T.: "A Cookbook for using the ModelViewController User Interface Paradigm in Smalltalk80". Journal of ObjectOriented Programming, AugustSeptember 1988. [ Links ]
11. Lilly, S.: "Planned Obsolecence". Object Magazine, September 1994. [ Links ]
12. Paulk, M., Curtis, B., Chrissis, M., and Weber, C.: "Capability Maturity Model, version 1.1" In IEEE Software, 104, 1993. [ Links ]
13. Rumbaugh, J.: "Getting Started, Using Use Case to Capture Requirements". In Journal of ObjectOriented Programming, September 1994. [ Links ]
14. Rumbaugh, J., Blaha, M., Premerlani, W., Eddy, F. and Lorensen, W.: ObjectOriented Modeling and Design. PrenticeHall, Englewood Cliffs, NJ., 1991. [ Links ]
15. Salt J.E. and Rothery, R.: Design for Electrical and Computer Engineers. John Wiley & Sons, Inc., 2002. [ Links ]