SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.60 número2Different creation-destruction operators' ordering, quasi-probabilities, and Mandel parameterHerramienta para la enseñanza de las ecuaciones de Lagrange basada en la simulación de sistemas dinámicos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay artículos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Revista mexicana de física E

versión impresa ISSN 1870-3542

Rev. mex. fís. E vol.60 no.2 México jul./dic. 2014

 

Educación

 

The four particles paradox in special relativity

 

J.M. García-Islas

 

Departamento de Física Matemática, Instituto de Investigaciones en Matemáticas Aplicadas y en Sistemas, Universidad Nacional Autónoma de México, Apartado Postal 20-726, 01000, México DF, México, e-mail: jmgislas@iimas.unam.mx

 

Received 22 May 2014;
accepted 22 October 2014

 

Abstract

We present a novel paradox in special relativity together with its solution. We call it the four particles paradox. The purpose of this paradox is pedagogical and therefore directed towards students and lecturers of physics. Even if most paradoxes in special relativity theory are very interrelated and some are special cases of others, the paradox we present here is original and illuminates on the very nice subject and the literature of special relativity.

Keywords: Special relativity; length contraction; paradox; general physics.

 

PACS: 03.30.+p; 01.55.+b

 

DESCARGAR ARTÍCULO EN FORMATO PDF

 

References

1. A. Einstein, Annalen der Physik 17 (1905) 891921.         [ Links ]

2. B. Schutz, A First Course in General Relativity (Cambridge University Press, Second Edition, 2009).         [ Links ]

3. W. Rindler, Am. J. Phys. 29 (1961) 365.         [ Links ]

4. Øyvind Grøn, S. Johannesen, Eur. J. Phys. 14 (1993) 97-100.         [ Links ]

5. Øyvind Grøn, Phys. Scr. 87 (2013) 035004.         [ Links ]

6. R. Cacioppo, A. Gangopadhyaya, Physics Education 47 (2012) 563-567.         [ Links ]

7. Ch. lyer, G.M. Prabhu, Eur. J. Phys 27 (2006) 819-824.         [ Links ]

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons